zondag, april 28, 2024
Tips en Trics

Beat the Heat: Slimme Tips om Koel te Blijven in een Auto zonder Airco

Het is belangrijk om je hoofd koel te houden tijdens het reizen, zelfs als je geen airconditioning hebt. In Nederland zijn er veel auto’s zonder airco, en dat kan een uitdaging zijn tijdens de hete zomermaanden. Gelukkig zijn er verschillende tips die je kunnen helpen verkoeling te vinden.

De weersvoorspelling voor de komende week is goed, maar als je geen airco hebt in je auto, zul je toch flink moeten zweten tijdens het rijden in deze hitte. Vooral mensen die op vakantie gaan naar het zuiden, waar het op dit moment erg heet is, kunnen last hebben van de warmte. Dit geldt vooral voor eigenaren van oldtimers, youngtimers en oudere kleine auto’s zonder airco of met defecte airco’s. Het kan ook moeilijk zijn om gasvormig koudemiddel (Freon) te krijgen voor oudere airconditioningsystemen, zoals gemeld door de Duitse mobiliteitsbond ADAC.

Een goede voorbereiding is essentieel. Probeer te voorkomen dat de hitte de auto binnendringt. Als je parkeert (bij voorkeur in de schaduw), maak dan gebruik van zonlicht reflecterende schermen. Deze schermen worden vaak gebruikt door kampeerders en blokkeren effectief het zonlicht. Plaats een (op maat gemaakt)  thermisch scherm op de voorruit om te voorkomen dat het dashboard en het interieur van de auto opwarmen. Extra thermische matten voor de zij- en achterruiten kunnen helpen bij het verminderen van warmteopbouw in de auto. Als er kinderen aan boord zijn, kunnen zonwerende folies of jaloezieën met zuignappen voor de achterruiten ook nuttig zijn. Als deze niet beschikbaar zijn, kan een lichtgekleurde badhanddoek dienst doen.

Voor auto’s met donkere bekleding is het raadzaam om lichtgekleurde handdoeken over de stoelen, het dashboard en het stuur te leggen. Hierdoor wordt het licht gereflecteerd en voorkom je dat je in een hittebron zit terwijl je rijdt. Voordat je gaat rijden in een warme auto, open alle deuren en ramen om opgehoopte hete lucht te laten ontsnappen. Je kunt dit proces versnellen door herhaaldelijk het bestuurdersportier te openen en te sluiten, zodat de hete lucht effectief uit de auto wordt verdreven. Bij het rijden in een auto zonder airconditioning zorgt de luchtstroom door geopende ramen ook voor verkoeling.

Een truc die we kennen vanuit warme landen is om een vochtige katoenen deken of handdoek voor het raam te hangen, waardoor verdampingskoeling ontstaat. Dit kun je ook proberen in de auto door vochtige katoenen washandjes of theedoeken aan de roosters te bevestigen. Dit zou voor wat verkoeling moeten zorgen en is zeker het proberen waard. Daarnaast kunnen watersprays (uit de koelbox) voor je gezicht of koude kompressen (ook uit de koelbox) voor je nek en onderarmen voor verfrissing zorgen, vooral voor passagiers en kinderen die oververhit zijn.

Als je geen airconditioning hebt in je auto, kun je een draagbare ventilator gebruiken die op de boordelektronica kan worden aangesloten (of op de sigarettenaansteker in oudere auto’s). Dit verbetert de luchtcirculatie in het interieur van de auto, waardoor wachttijden bij stoplichten, spoorwegovergangen of in files draaglijker worden. Zorg er echter wel voor dat de extra geïnstalleerde ventilator het zicht niet belemmert en niet kan vallen tijdens het remmen.

In accessoirewinkels zijn ook speciale stoelhoezen verkrijgbaar met ingebouwde airco-systemen die kunnen worden aangesloten op de sigarettenaansteker en voor verkoeling zorgen. Let er uiteraard op dat je kleding draagt die luchtig en comfortabel is, gemaakt van natuurlijke materialen zoals katoen, hennep of linnen. Deze materialen absorberen zweet en reflecteren het licht, wat prettiger aanvoelt in de hitte. Als je lang haar hebt, is het raadzaam om het naar achteren te binden om oververhitting van de nek te voorkomen.

Avatar foto

Dennis Hengelvoort

Dennis Hengelvoort, autoliefhebber uit Hengelo, gespecialiseerd in autotechniek en management, met een passie voor Renault. Vastbesloten om zijn liefde voor Renault om te zetten in een bloeiende carrière.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *