zaterdag, april 27, 2024
Nieuwsopinie

Jean-Dominique Senard voorspelt: verbrandingsmotor zal nog lange tijd het straatbeeld domineren

Op een zonnige zaterdag in juli herinnert Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep, ons aan de voortdurende wens van de fabrikant om over te stappen op elektrische auto’s. Hij gelooft dat de verbrandingsmotor nog vele jaren relevant zal blijven, mede dankzij alternatieve brandstoffen die binnen 3 à 4 jaar naar verwachting dalen tot 1 euro – 1,50 euro per liter.

Zijn autofabrikanten klaar om de ecologische transitie te omarmen? Eind maart hebben alle 27 lidstaten van de Europese Unie ingestemd met het verbod op verbrandingsmotoren in nieuwe auto’s vanaf 2035. Op dat moment mogen nieuwe voertuigen geen CO2 meer uitstoten tijdens het rijden. Dit betekent dus dat benzine-, diesel- en hybridevoertuigen plaatsmaken voor volledig elektrische auto’s. Deze stap is in lijn met het Europese doel om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Autofabrikanten hebben geen andere keuze dan zich aan te passen.

Jean-Dominique Senard, voorzitter van de raad van bestuur van de Renault-groep, erkent dat de ecologische transitie op vele manieren “buitengewoon” is. Hij beseft dat er geen weg terug is en benadrukt hoe Renault en Michelin technologische vooruitgang hebben geboekt. Michelin heeft bijvoorbeeld in 1991 de groene band uitgevonden, wat totaal werd genegeerd (…). Renault heeft al vroeg het belang van elektrische auto’s ingezien als het gaat om innovatie (…). We maken momenteel slechts een versnelling door in de geschiedenis.

Maar betekent dit dat de verbrandingsmotor binnenkort volledig zal verdwijnen? Jean-Dominique Senard denkt van niet. Hij stelt dat we met vastberadenheid richting het einde van de verbrandingsmotor gaan: zoals u weet, zal Renault in 2030 volledig elektrisch zijn, we weten hoe het moet”, benadrukte hij. (…) Wat we ook doen, we blijven hybride en verbrandingsauto’s behouden omdat ik geloof dat de verbrandingsmotor wereldwijd nog minstens 70 jaar zal blijven bestaan, of we dat nu willen of niet. We willen deze markt onder zo milieuvriendelijk mogelijke omstandigheden bedienen.”

Jean-Dominique Senard legt uit dat ze naast hybride- en verbrandingsauto’s ook “inzetten op alternatieve brandstoffen” door middel van onderzoek en ontwikkeling in samenwerking met partners, vooral op het gebied van waterstof, om tegemoet te komen aan consumenten die nog steeds hybride- of verbrandingsvoertuigen hebben. Hij toont zich erg optimistisch over dit onderwerp.

“We weten dat technologische vooruitgang eraan komt”, zegt hij. (…) De vraag is tegen welke prijs? Experts zijn ervan overtuigd dat de prijs van alternatieve brandstoffen kan dalen tot 1 euro – 1,50 euro per liter. Dit zou eerder gebeuren dan we denken, misschien al binnen vier tot zes jaar, dus in 2027 of 2028.

Betekent dit gegeven enige nuance voor de overgang van de auto-industrie naar volledig elektrisch? “Dit betekent dat elektrische auto’s in 2035 nog niet de norm zullen zijn in Europa”, reageert econoom Jean Pisani-Ferry onmiddellijk. Hij is ook aanwezig bij La Tribune.

“Als industrieel is Renault verplicht om zich voor te bereiden op de toekomst, omdat als we in één richting gaan zonder zeker te weten of we het kunnen voltooien, we alternatieven moeten overwegen: het gaat namelijk om de toekomst van onze bedrijven,” verdedigt Jean-Dominique Senard. “Als we twijfels hebben over voldoende betaalbare energiebronnen, materialen en geopolitieke crises, dan is het onze verantwoordelijkheid om aandacht te besteden aan werknemers en consumenten.”

Voor Jean-Dominique Senard zijn de voorwaarden voor een volledige overstap naar 100% elektrisch op dit moment nog niet vervuld. De uitdagingen zijn talrijk en aanzienlijk: technologisch, financieel, energetisch en vooral wat betreft de levering van grondstoffen. Peking heeft maandag bijvoorbeeld aangekondigd dat de export van gallium en germanium voortaan onderworpen zal zijn aan overheids-goedkeuring.

Dit zorgt voor angst binnen Europa en haar industrie, aangezien China het grootste deel van de edele metalen en zeldzame aardmetalen produceert. Deze mineralen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van verschillende technologieën. “Ik ben er absoluut niet zeker van dat we de geopolitieke crises hebben voorzien: ik denk dat we ze helemaal niet hebben voorzien,” aldus Jean-Dominique Senard in een interview met La Tribune. Dit vereist een diplomatieke aanpak als het gaat om grondstoffen. De oorlogen van de toekomst zullen grondstoffenoorlogen zijn.”

 

 

Avatar foto

Dennis Hengelvoort

Dennis Hengelvoort, autoliefhebber uit Hengelo, gespecialiseerd in autotechniek en management, met een passie voor Renault. Vastbesloten om zijn liefde voor Renault om te zetten in een bloeiende carrière.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *